Blogi

Työhön liittyvien pelkojen voittaminen
Blogi
Reija Penttinen

Emmä pysty tähän!

Meillä jokaisella on pelkoja: rationaalisia sellaisia sekä niitä, joiden mekanismit eivät ole järjellisen ajattelun tavoitettavissa. Pienetkin pelot voivat estää ehkä jollekulle toiselle helppojen ja yksinkertaisten asioiden toteuttamisen. Ne voivat siis kuulostaa, ja kuulostavatkin, useasti toisten korviin hölmöiltä, hassuilta tai oudoilta, mutta pelkääjälle ne ovat totisimpia tosia. Allekirjoittanut pelkää paitsi pimeää ja pellejä, räjähdyksiä, erikoisia ääniä ja spontaaneja materialisoitumisia (eli esimerkiksi junaraiteita ylittäessä tulee sellainen paniikkifiilis, että se juna yhtäkkiä materialisoituu siinä tilassa ilman mitään ennakkovaroitusta, ja se on sitten siinä, läts.) Pystyn elämään näiden kanssa kyllä hyvin, mutta voin paljastaa niille, jotka eivät jo tiedä, että en ole vaihtanut yksin

Ravintolan sisäinen viestintä
Blogi
Reija Penttinen

Viestintä osana työhyvinvointia

”En tajunnut yhtään mitä se selitti.” ”Mitä se sillä oikeen tarkotti?” ”Onks kellään tietoo miten tää hoidetaan?” ”Mulle sanottiin ihan toisella tavalla.” ”Sit se kattoi mua sillee….”. Lempilapseni, ravintolan sisäinen viestintä, tuo ikiaikainen jokapaikanvitsaus. Aina siitä koulutuksissa ja palavereissa puhutaan, aina luvataan skarpata, ja aina se kuitenkin palaa entisiin uomiinsa. Miksi näin on? Ehkä ensinnäkin kannattaisi ajatella viestintää ennemminkin vuorovaikutuksena kuin pakkopullana, jonka tarkoitus on pelkästään välittää informaatiota. Oikeastaan kaikki puhe, kirjoitus, eleet ja ilmeet ovat viestintää. Tietenkin puhtaasti informatiivisen informaation kulku on olennainen osa sujuvaa toimintaa. On silti harhaa kuvitella, että pelkkä informaation puute olisi suurin yksittäinen viestinnällinen ongelma

Blogi
Aleksi Tamminen

Ravintolan olutlista – Mitä kansa janoaa?

Ravintoloilla saattaa olla iso ja näyttävä kokoelma erilasia oluita. Siellä saattaa olla värikkäitä etikettejä ja tyrmääviä, aromikkaita IPA-oluita useaa sorttia, jotka kaikki maistuvat… Niin, samalta!

Blogi
Kati Sirkola

Mitä syödä, kun ei kerkeä syödä? – Baariduunarin eväät

Asiakkaat usein kertovat minulle, ettei heillä ole aikaa syödä varsinkaan työpäivän aikana. Kahvi ja pulla on tietysti täysin eriasia. Se nyt vaan sellainen juttu, että jokainen kerkeää syödä jos vain haluaa. Syö välipala vaikka samalla, kun käyt potalla, jos muuta rakoa ei päivän aikana ole. Jokainen käy vessassa se on sata varma. Tahdon asia ja järjestely kysymys.

Blogi
Kati Sirkola

Maratoni lasinsiruissa

Tänään on vihdoin se päivä. Tätä varten on treenattu. Teoriaa ja käytäntöä. Harjoiteltu valoisalla ja pimeällä. Kävelty, juostu ja kannettu. Käyty läpi kaikki mahdollinen ja ei mahdollinen.

Blogi
Erkka Ala-Lahti

Ansaitsetko laadukasta asiakaspalvelua?

Ravintola-alan ammattilaisen työtehtävistä kaksi tärkeintä ovat myynti ja asiakaspalvelu. Ne toimivat käsi kädessä liiketoiminnan perustana vaikuttaen vahvasti sen kehityksen suuntaan.

Blogi
Aleksi Tamminen

Oluen ja ruoan liitto

Moni ammattilainen tietää paljon viinien ja ruuan yhdistämisestä, mutta todella harva osaa parittaa ruuan oikean oluen kanssa. Kyllä, luit oikein! Olut on loistava ruokajuoma.

Blogi
Markus Apuli

Kertakoulutuksella ei saada pysyvää muutosta

Ravintola-alalla on tarjolla paljon hyviä koulutuksia ja inspiroivia kouluttajia. Kun avuksi otetaan henkilö ulkopuolelta, avautuu lähes aina uusia näkökulmia ja ajatuksia. Koulutuksen jälkeen innostutaan uusista ideoista ja kaikki näyttää selvältä – kunnes hetken päästä ollaan jälleen lähtöpisteessä. Miksi?