Mitä syödä, kun ei kerkeä syödä? – Baariduunarin eväät

Asiakkaat usein kertovat minulle, ettei heillä ole aikaa syödä varsinkaan työpäivän aikana. Kahvi ja pulla on tietysti täysin eriasia. Se nyt vaan sellainen juttu, että jokainen kerkeää syödä jos vain haluaa. Syö välipala vaikka samalla, kun käyt potalla, jos muuta rakoa ei päivän aikana ole. Jokainen käy vessassa se on sata varma. Tahdon asia ja järjestely kysymys.

Mitäs sitten jos vuorosi aikana ei oikeasti ole taukoja? Tiedän, ettei baaritiskin takaa usein pääse edes sinne vessaan. Minulla onkin sinulle hyviä uutisia, et tarvitse taukoa syömiseen. Jos meikäläinen on kerinnyt kiskaista eväät naamaan samalla, kun 50 janoista sankaria odottaa kuumeisesti drinkkejään, niin kyllä kerkeät sinäkin.

Mitähän ne asiakkaat ovat siitä tuumanneet? Pahoja katseita on turha pelätä. Kukaan ei ole koskaan katsonut minua vinoon, kun olen eväitäni korkeintaan sen muutaman minuutin nautiskellut. Asiakkaille lusikat kouraan ja anna heidän maistaa rahkaasi, jaa pähkinöitä jonossa oleville tai anna vaikka pala banaanista. Usein tuollaisen evästauon jälkeen saat vain kiitosta, siitä kuinka olet maailman paras baarimikko. Testattu ja toimii, toteuta kuitenkin omalla vastuulla 😉Evästä siis napariin ja back to work.

No entäs se esimies? Pomo ei voi olla kovin iloinen siitä, että pitäisit turhia taukoja. Tiedätkö sen Snickers mainoksen ”you are not you when your hungry”? Kuvitetteleppas nyt tilanne, jossa tiskille marssii seitsemän hengen kaveri porukka. He tilaavat neljä siideriä, yhden Mojiton, kaksi Valkovenäläistä, viisi Hotshottia ja kaksi Tequilaa. Meikäläinenhän on usein jo tuossa kohdassa sekaisin, kuin seinäkello. Mutta show most go on. Maksuvaiheessa kaikki maksetaan tietysti erikseen, ja se lämmittää sydäntäsi. Osa maksaa käteisellä ja osa kortilla.
Yksi haluaa lisäksi maksaa myös narikan ja toinen haluaakin tarjota synttärisankarille juoman. Musa pauhaa ja hiki valuu pitkin otsaasi. Toisessa päässä tiskiä tuttusi huutaa sinulle innoissaan, että tule halaamaan, samalla joku haukkuu sinut idiootiksi, koska et ole huomioinut hänen pankkikorttiaan, joka on heilunut nenäsi edessä siitä asti, kun hän on tiskille saapunut. Eikä pidä unohtaa, että kaikki tuo tapahtuu yöllä, väsy painaa silmäluomissasi. Ja eikä myöskään unohdeta sitä, että sinulla on kokoajan todella kova kiire ja stressi tasot hipovat tanssilattian kattoa.

Noita tilanteita ei myöskään ole illan aikana vain yhtä, niitä on kymmeniä, jos ei jopa satoja. Nyt kysynkin, mitä mieltä olet, olisiko tuossa tilanteessa mukava pitää pakka kasassa, ettei tulisi tehtyä ainakaan kovin paljoa virheitä. Olisi varmasti myös mukavaa, etteivät hermosi palaisi totaalisesti aivan kuten siinä Snicker-mainoksessa konsanaan. Uskallankin väittää, että esimiehesi on vain iloinen, kun tiskin takana ei tee töitä nälkäkiukkuinen baarimikko, jonka ajatus ei kulje, jonka työtahti ei päätä huimaa, joka tekee virheitä jatkuvasti ja vain murisee asiakkaille. Eli jälleen kerran, eväät napariin ja olemme välttäneet ainakin osan yllä olevista ongelmista. Kun sinä olet tyytyväinen on asiakkaatkin tyytyväisiä ja silloin on myös esimiehesi tyytyväinen.

Pihviä ja muusia et kiireen keskellä kerkeä nauttia, sen ymmärrän. Siispä tässä muutama vinkki siihen mitä työillan aikana on helppo ja nopea syödä, vaikka sinulla ei ole taukoja tai oikeasti aikaa syödä.

Vinkki 1. Syö kunnon ateria vähä ennen kuin lähdet töihin. Vältä rasva pommeja koska se tuskin piristää sinua, päin vastoin. Kokoa ateria vanhan kunnon lautasmallin mukaan. Täytä puolet lautasesta kasviksilla, esimerkiksi salaatilla ja lämpimällä kasvislisäkkeellä. Perunan, pastan tai riisin osuus lautasesta on noin neljännes. Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruoalle, jonka voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruoalla. Valitse ruokajuomaksi vettä.

Vinkki 2. Ota töihin mukaan hedelmä esim. Banaani, joka on nopea syödä ja helppo kuljettaa mukana. Pistä reppuusi myös pähkinäpussi. Kourallinen pähkinöitä on nopea napata suuhun töiden lomassa.

Vinkki 3. Yksi vaihtoehto on myös ottaa töihin joukkoon smoothie värkit ja samalla kun misaat baarin tee blenderillä valmiiksi itsellesi välipala smoothie, jonka voit juoda nopeasti samalla, kun teet töitä vaikka sinulla ei olisikaan sitä taukoa.

Vinkki 4. Kaupan hyllyt ovat nykyään pullollaan kaikenlaisia ateriakorvikkeita ja proteiini juomia. Tälläiset tuotteet eivät koskaan saa korvata monipuolista ruokavaliota, mutta oikein käytettynä tälläisiin ”hätätapauksiin” ne toimivat oikein hyvin. Tarkista ettei ostamasi juoma kuitenkaan ole mikään sokeripommi. Lisättyä sokeria olisi hyvä 10g tai alle sen.

Mukavia töi yötä sinulle, janoisten sankarille.

Kati Sirkola
Ravintola-alan personal trainer

Kati Sirkola

Ratkaisuja ravintola-alan työhyvinvointiin ja bisnekseen

Koutsit on ravintola-alan ammattilaisten uudenlainen valmentajaverkosto. Intohimonamme on kehittää kukoistavia ja kunnianhimoisia ravintoloita palvelumuotoilun, työhyvinvoinnin ja bisnesosaamisen kautta.

Tutustu valmennuksiin