Ravintolan olutlista – Mitä kansa janoaa?

Ravintolan olutlista

Ravintoloilla saattaa olla iso ja näyttävä kokoelma erilasia oluita. Siellä saattaa olla värikkäitä etikettejä ja tyrmääviä, aromikkaita IPA-oluita useaa sorttia, jotka kaikki maistuvat… Niin, samalta!

Tietämätön tuotteiden sisäänostaja ottaa tavaraa nimen ja etiketin perusteella. Sisäänostaja ei välttämättä tiedä mitä asiakkaat kysyvät ja haluavat. Mikä on asiakaskuntasi oluttietämys ja missä määrin asiakkaasi ovat trenditietoisia hapanoluiden lipittäjiä vai maistuuko perus bulkki. Nämä asiat olisivat todella tärkeää ensin selvittää ja lähteä siltä pohjalta liikkeelle. Hyvä olutvalikoima myös vetää oluiden ystäviä ravintolaasi ja sana kiirii nopeammin kuin osaat kuvitella, niin hyvässä kuin pahassa, joten tarkkana saa olla.

Jos edes osa tuloistasi perustuu oluisiin, olisi hyvä pitää ainakin yksi henkilökunnastasi hyvin perillä oluiden maailmaan. Yksi joka osaa vastata muun henkilökunnan ja sisäänostajan kysymyksiin olutasioissa. Ruokaravintoloissa pieni, mutta juuri ruokalistalle suunniteltu täsmällinen olutvalikoima tekee vaikutuksen kasvavaan oluen ystävien joukkoon, sillä oluesta on kasvamassa salonkikelpoinen ruokajuoma. Vielä, kun henkilökunta osaa suositella oikeat oluet ruuan kanssa on tämä joukko todella tyytyväinen ja sana kiirii.

Mitä kansa janoaa?

Nykypäivänä on jo helppoa saada erikoisoluita. Hetken kesti, että kotimaan loistavat panimot saivat jalansijaa olutvalikoimista, mutta nykyään niitä löytyy jo lähes joka paikasta. Nykyään heidän tuotteitaan saa helposti myös tilattua. Hetken oli aika, jolloin kotimaista pienpanimotuotetta janoava ravintoloitsija joutui ottamaan pakun allensa ja lähteä heittämään kotimaan rundi. Nykyään myös viinitukkurit ovat ottaneet asiaksensa myydä olutta. Tukkujen valikoimat laajenevat laajenemistaan.

Mutta mistä tiedät mitä asiakkaasi haluaa? Ruokaravintolat voivat suunnitella olutvalikoimansa ruokalistan mukaan. Pubit taas voivat tehdä asiakaskyselyitä ja olla takkaan kuulolla millaisia oluita kysellään.

Voi myös hieman kokeilla pienillä erillä, kuinka tietynlaiset oluet myyvät. Voit myös ottaa erilaisia perus-oluttyylejä, kuten muutaman erilaisen tumman (muista, että kaikki tummat eivät maistu lainkaan samanlaisilta) yhden tai kaksi IPAa tai APAa ja niin edelleen. Toinen lähtökohta olisi valita oluita eri maista. Tässä kohtaa kannattanee pysyttäytyä perinteisissä olutmaissa ja Jenkkilästä kannattanee valikoida jotain Craft Beer osastolta, välttääkseen litkuiset maissioluet.

Kun saat kasaan toimivan pohjan, on olutvalikoimalle helpompi tehdä pientä hienosäätöä. Tähän työkaluksi toimivat sesongit ja vuodenajat. Talvella tuhtia ja tummaa, kesällä kevyttä ja ketterää. Oktoberfest, Saint Patrik’s Day, Halloween, joulu, pääsiäinen tuovat markkinoille erilaisia oluita, joita on hyvä ottaa valikoimiin aina sesongin keston ajaksi.

Ööö…Emmä tiiä!

On turha ajatella pelkän hyvän valikoiman olevan riittävä ratkaisu oluen myynnin kasvattamiseen. Jos henkilökunta ei tiedä mitä myy, ei asiakas osaa välttämättä ostaa. Asiakkaat arvostavat osaavaa henkilökuntaa, joka osaa kartoittaa janoisen kansan mieltymykset. Mielestäni hintava pullo on vasta silloin hintansa väärti, kun siihen saa mukaan loistavan palvelun poikineen.

Muista myös antaa mahdollisuus henkilökunnalle tutustua tuotteisiin. Olen ollut töissä olutravintolassa, jossa henkilökunnan täytyi maksaa täysi hinta kaikista erikoisoluista. Sen kuppilan olisi ollut syytä pitää henkilökunta kartalla kaapeistaan, sillä valikoimaa oli sen ajan mittakaavassa todella runsaasti.

Kouluta ja pidä henkilökuntasi ajan tasalla. Tarjoa porkkanoita oppimisesta, tarjoa tietoa ja pidä maisteluiltoja illanistujaisten yhteydessä. Keinoja on monia, kunhan vain muistat, että osaava, ammattitaitoinen ja työhönsä tyytyväinen asiakaspalvelija pistää aina asiakkaan palaamaan loistavan palvelun luokse.

Aleksi Tamminen
Oluiden asiantuntija

Aleksi Tamminen

Ratkaisuja ravintola-alan työhyvinvointiin ja bisnekseen

Koutsit on ravintola-alan ammattilaisten uudenlainen valmentajaverkosto. Intohimonamme on kehittää kukoistavia ja kunnianhimoisia ravintoloita palvelumuotoilun, työhyvinvoinnin ja bisnesosaamisen kautta.

Tutustu valmennuksiin